
Co kiedy należy wykonać przegląd samochodu?
14 listopada 2019
Jak przygotować samochód na świąteczny wyjazd?
13 grudnia 2019Natychmiastowa wymiana klocków hamulcowych nie zawsze jest możliwa z uwagi na to, że coraz więcej kierowców potrzebuje skorzystać z tej usługi. Może wynika to z tego, że wiele osób inwestuje w słabej jakości części, przez co te szybciej się zużywają lub po prostu są od samego początku wadliwe. W każdym razie piszczące hamulce najczęściej są oznaką tego, że trzeba zainwestować w nowe klocki.
Dlaczego hamulce piszczą?
Piskliwy dźwięk wydobywa się z układu hamulcowego kiedy dochodzi do zachwiania współpracy pomiędzy poszczególnymi jego elementami. Wyjaśnić ten problem można na wiele sposobów, ale chyba najprościej będzie na przykładzie hamulców tarczowych. Sprawne klocki naciskają na sprawną tarczę jednostajnie, a więc jednakową siłą tarcia. Kiedy jednak siła tarcia jest pomiędzy klockami, a tarczą niejednostajną, dochodzi do powstania dźwięku i drgania tychże elementów. Przyczyny takich drgań są różne:
- złe spasowanie,
- różnice w materiałach,
- zużycie eksploatacyjne,
- zmiana cech geometrycznych
Piszczące hamulce bębnowe
Hamulce bębnowe przeważnie piszczą, gdy pojawia się korozja. Wynika to z pewnych zaniedbań eksploatacyjnych. Dźwięk ten powodowany jest mechanizmem samoregulacji luzów szczęki. Jedynym ratunkiem w tej sytuacji jest zakup zestawu naprawczego albo po prostu wymiana hamulców na nowe.
Piszczące hamulce tarczowe
Piszczące hamulce tarczowe to najczęściej oznaka zużycia klocków hamulcowych. Może to świadczyć o zdarciu okładzin ciernych. Klocki, jak zapewne każdy wie, raz na jakiś czas trzeba wymienić na nowe, gdyż zwyczajnie w świecie się zużywają. Przyczynić się do szybkiego zużycia się klocków czy po prostu przedwczesnego hałasowania może wiele czynników, jak:
- sposób eksploatacji samochodu,
- jakość klocków,
- odpowiedni montaż,
- właściwy dobór tarcz do danego modelu samochodu.
Inną przyczyną nadmiernego hałasu wydobywającego się z układu hamulcowego mogą być rowki znajdujące się w tarczach hamulcowych. Podczas naciskania hamulca, klocek jest dociskany do tarczy, ale nie równomiernie i to powoduje ten dźwięk.
Co jeszcze może powodować nieprzyjemny dla ucha dźwięk wydobywający się z układu hamulcowego?
Innym powodem nadmiernego hałasu układu jest niewłaściwa współpraca klocków hamulcowych i tarcz. Najczęściej ma to miejsce, gdy montuje się nowe klocki hamulcowe, a tarcze pozostają stare. Piski mogą pojawiać się również na skutek niewłaściwego montażu. Dzieje się to kiedy są luzy w mocowaniu klocków.
Podsumowanie
Układ hamulcowy może piszczeć z wielu powodów. Czasem jest to drobnostka, niekiedy coś znacznie poważniejszego. Należy jednak pamiętać, że takich oznak nie powinno się bagatelizować. Trzeba jak najszybciej zdiagnozować przyczynę i usunąć usterkę. Wiadomo, że nie każdy się na tym zna. Nie pozostaje więc nic innego, jak zgłosić się do warsztatu. To jedyne rozsądne rozwiązanie, ale i przede wszystkim szansa na pozbycie się tego problemu. W większości przypadków polega to na wymianie niedrogich elementów eksploatacyjnych – tarcz i klocków. Zbyt długotrwałe niewymienianie tych części może znacznie pogorszyć stan układu hamulcowego, a to może automatycznie doprowadzić do groźnego wypadku. Lepiej nie ryzykować i jak najwcześniej zdiagnozować problem.
Jeżeli jeszcze nie masz zaufanego warsztatu, zapraszamy do nas. Oferujemy profesjonalną wymianę klocków hamulcowych i tarcz, a także wiele innych usług z zakresu mechaniki pojazdowej.