Stan techniczny samochodu jest bezpośrednio związany z poziomem bezpieczeństwa kierowcy, pasażerów i innych uczestników ruchu drogowego. Nie każdy użytkownik pojazdu jest w stanie wykryć usterkę, zwłaszcza gdy zepsuta część znajduje się poza zasięgiem wzroku. W przypadku pojazdów używanych, każdy właściciel musi wykonać przegląd samochodu raz w roku. Termin ostatniego sprawdzenia znajduje się w dowodzie rejestracyjnym i należy bezwzględnie przestrzegać tej daty.
Podczas każdego przeglądu, diagnosta sprawdza stan technicznych wszystkich najważniejszych części pojazdu.
Kolejność sprawdzania nie ma znaczenia, dlatego każdy pracownik warsztatu diagnostycznego może wykonać przegląd według swojego planu. Ważne jest jednak, aby wszystkie elementy zostały skrupulatnie sprawdzone.
Oświetlenie to jeden z kluczowych elementów wpływających na poziom bezpieczeństwa. Jest szczególnie istotne zarówno w dzień, jak i w nocy, dlatego każda lampa musi być w pełni sprawna. Diagnosta szczegółowo sprawdza oświetlenie całego pojazdu, wraz z jego ustawieniem.
Kolejną kwestią są opony. W przypadku gdy bieżnik jest mniejszy niż 1,6 mm, diagnosta zaleci wymianę ogumienia. Warto również pamiętać o szybach. W sytuacji gdy będą pęknięte, pracownik nie dopuści samochodu do dalszej jazdy. Kolejną kwestią jest korozja na karoserii. Jeżeli będzie jej zbyt dużo lub ogniska korozji będą znajdowały się w miejscach szczególnie wrażliwych, diagnosta również nie wyda pozytywnej opinii.
W zależności od typu i stanu pojazdu, przegląd samochodu trwa około godziny, choć niejednokrotnie może być dłuższy. Z tego względu warto zarezerwować sobie odpowiednią ilość czasu. Na przegląd obowiązkowo należy zabrać dowód rejestracyjny.
Następną ważną kwestią jest układ hamulcowy, który również musi być w dobrym stanie technicznym. Działanie hamulców sprawdza się na tak zwanym stanowisku rolkowym. Warunkiem przejścia tego etapu jest prawidłowe i efektywne działanie zarówno hamulca roboczego, jak i postojowego.
Kolejną bardzo ważną kwestią są amortyzatory, a dokładniej mówiąc ich efektywność działania, która nie może być niższa niż 40%. Ponadto, różnica w wydajności poszczególnych amortyzatorów nie może być większa niż 15%.
Podczas przeglądu samochodu, sprawdzane są także luzy w układzie kierowniczym i układzie zawieszenia. Urządzenie nazywane szarpakiem symuluje jazdę po nierównościach i wychwytuje wyeksploatowane elementy.
Niedopuszczalne są jakiekolwiek wycieki oleju lub płynu hamulcowego, które są nie tylko szkodliwe dla środowiska, ale również mogą prowadzić do poważnej awarii.
Pomiar emisji spalin sprawdza się za pomocą specjalnego urządzenia. To badanie określa stan jednostki napędowej pojazdu.
Przegląd samochodu z instalacją LPG jest nieco droższy i również musi być wykonywany każdego roku. W takim przypadku diagnosta dodatkowo sprawdza ważność butli, która jest wydawana na okres 10 lat. Ponadto, za pomocą specjalnego czujnika określa szczelność całej instalacji gazowej. W przypadku wykrycia usterki, należy niezwłocznie ją usunąć i ponownie udać się do stacji diagnostycznej. W sytuacji gdy awaria jest poważna, diagnosta jest zmuszony do zatrzymania dowodu rejestracyjnego i przekazania go do Wydziału Komunikacji. Gdy wszystkie awarie zostaną usunięte i pojazd pozytywnie przejdzie przegląd, wówczas dokumenty można odebrać w Wydziale. Warto pamiętać, że w przypadku starszych modeli samochodów, okresowe przeglądy można wykonywać częściej, aby w razie potrzeby szybko interweniować.