Opony to jedyne elementy, które łączą pojazd z drogą, dlatego w bezpośredni sposób wpływają nie tylko na poziom bezpieczeństwa kierowcy i pasażerów, ale również innych uczestników ruchu drogowego. Od jakości i rodzaju ogumienia zależy m.in. długość drogi hamowania, a także przyczepność podczas różnych warunków atmosferycznych. Co warto wiedzieć przed zakupem konkretnego modelu? Co rekomenduje nasz warsztat samochodowy w Poznaniu? Jakimi cechami powinna wyróżniać się wysokiej klasy opona?
Pierwszą i najważniejszą kwestią, na którą należy zwrócić szczególną uwagę podczas wyboru ogumienia jest rozmiar. Zazwyczaj podczas zakupów wystarczy podać markę, model i rok pojazdu lub spisać wszystkie parametry z używanych opon (o ile ogumienie jest zgodne z zaleceniami producenta). Dozwolone wymiary można znaleźć również w instrukcji obsługi samochodu. Jak je prawidłowo czytać?
Na każdej oponie znajdują się cyfry i oznaczenia, które są podporządkowane określonym wartościom. Pierwszą z nich jest szerokość podawana w milimetrach.
Kolejnym parametrem jest profil opony, czyli długość ściany bocznej ogumienia. W tym przypadku mamy do czynienia z procentową wartością głównego parametru, czyli szerokością.
Litera R oznacza, że konkretna opona charakteryzuje się radialną konstrukcją, nazywaną również promieniową. Linki stalowe są prowadzone równolegle do siebie i nie krzyżują się tak jak w przypadku opon starszego typu.
Kolejna wartość to średnica felgi. Dotyczy to zarówno obręczy stalowych, jak i aluminiowych oraz chromowanych.
Następne oznaczenie to indeks nośności. Ta wartość jest szczególnie istotna w przypadku ciężkich pojazdów, takich jak limuzyny, SUV-y i auta terenowe. Warto wiedzieć, że im wyższy indeks nośności, tym większe maksymalne obciążenie opony.
Indeks prędkości oznaczony konkretną literą jest szczególnie ważny dla samochodów sportowych oraz pojazdów często poruszających się z prędkościami autostradowymi.
Wszystkie powyższe parametry techniczne należy wziąć pod uwagę w przypadku wymiany ogumienia, aby bezpiecznie poruszać się po różnego rodzaju nawierzchniach.
Ogumienie przeznaczone do jazdy zimą charakteryzuje się inną budową bieżnika niż ogumienie letnie. Co to oznacza w praktyce? Przede wszystkim wspomnianą wcześniej krótszą drogę hamowania. Ponadto, opony zimowe dzięki zwiększonej przyczepności, ułatwiają start nawet na wzniesieniach, a także zapewniają lepszą kontrolę na zakrętach.
Warto pamiętać, że oznaczenie M+S, czyli mud and snow nie oznacza, że jest to ogumienie zimowe. Teoretycznie można uznać, że opony tego typu powinny poradzić sobie zarówno z błotem, jak i śniegiem. W praktyce jednak M+S można znaleźć nawet na oponach letnich.
Opony zimowe powinny być oznaczone symbolem góry z płatkiem śniegu. Tylko w takim przypadku kierujący ma pewność, że ma do czynienia z pełnoprawnym ogumieniem zimowym, które było testowane zarówno na śniegu, jak i na lodzie.
Opony całoroczne są przeznaczone m.in. dla osób, które sporadycznie korzystają z samochodu. Ich największą zaletą jest brak konieczności wymiany, a także zakup tylko jednego kompletu. Niestety, producenci musieli znaleźć kompromis, którego wynikiem jest m.in. krótsza żywotność. Teoretycznie można stwierdzić, że opony tego typu są przeznaczone dla kierowców, którzy pokonują nie więcej niż 10 tysięcy kilometrów rocznie i to głównie po mieście.
Nie zaleca się kupowania używanych opon, ponieważ mogą być uszkodzone. Niestety nie zawsze pęknięcia widać gołym okiem, dlatego niejednokrotnie trudno określić faktyczny stan techniczny używanego modelu.